Linguistics and Philology 2.1
Linguistics and Philology
Vol. 2.1 - 2011

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Table of contents

p. 5Zur Wiedergabe der Verbpartikel herum im Italienischen
Francesca Boarini
Abstract
This paper examines the German verb particle herum and problems regarding its translation into Italian. In particular, it focuses on the pre-verbal function of herum in those verb combinations where it is mainly productive and conveys a lexicalized meaning such as “unplanned”, or “without a precise aim”. When herum has this meaning, it does not really act on the semantics of the base verb in order to develop a completely new meaning. It functions instead as a lexical modifier that, according to the context-of-situation in which it is used, tends to characterise the action of the base verb in terms of “inconclusiveness”, or “repetition”, or “indefinite duration”. Referring to concrete examples taken from literary texts and their Italian translations, this paper aims to show that the main problems concern the semantic behaviour of the verb particle itself. Since it can indeed form a semantic-pragmatic interface, this behaviour cannot easily be understood and translated in a systematic way.
Article
p. 22Alle radici del nonsense. Violazioni linguistiche ne La Cantatrice chauve di Ionesco.
Federica Mariani
Abstract
Il presente articolo è un tentativo di analisi di una delle più conosciute opere di “Teatro dell’assurdo”, La Cantatrice chauve di Ionesco, attraverso un approccio linguistico. Poiché l’autore opta per un uso strumentale del linguaggio, la cui funzione è quella di descrivere la desolante perdita di valori umani nella società attuale, gli schemi comunicativi convenzionali devono essere aboliti, al fine di mostrare la natura irrazionale della maggior parte delle situazioni di vita quotidiana. L’impiego del nonsense, come espressione di questo sentimento manifestato nel corso dell’intera opera, genera una serie di discontinuità dialogiche, che potrebbero essere descritte per mezzo di una classificazione linguistica, basata su sette differenti tipologie di violazioni. Facciamo così riferimento alle seguenti violazioni, a seconda del tipo di discontinuità sviluppata: violazione lessicale (suddivisa in violazione alla designazione e violazione alla significazione), violazione cognitivo-enciclopedica, violazione pragmatica (alla conoscenza condivisa), violazione interazionale, violazione conversazionale (al principio di cooperazione di Grice), violazione del rapporto testo/contesto e violazione contestuale (da distinguere tra violazione descrittiva e violazione prescrittiva). Lo scopo di questo lavoro è di mostrare il grande numero di analogie esistenti tra le scelte dialogiche di Ionesco e ciò che può essere osservato, in un modo meno radicale, negli schemi comunicativi tradizionali.
Article
p. 37Him wearð … stræt gerymed: strada, cammino e percorsi di salvezza in Andreas
Veronka Szőke
Abstract
The application of the typological exegesis to the interpretation of the Old English Andreas has become a widespread approach, which has proved to be fruitful since it has thrown some light on many aspects previously considered idiosyncratic. However, the awareness of the central role of the patristic tradition in medieval literature should go hand in hand with the reading of the poem as a literary work of art that sprang from a specific tradition and specific conventions. Source-analysis is the methodological premise of this approach since it brings forth those innovations and elements of continuity that characterize the poem. In this essay comparison with the sources will be applied with reference to the journey-motif, whose importance has already been shown. This comparative analysis aims to further strengthen the role of the journey not only in the general narrative and metaphorical structure of the poem, but also in certain choices, such as the introduction of the Old Testament character Tobias, in association with Moses and Joshua.
Article
 

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